Sa nevericom sam shvatio da je neko predvideo da se ionako uzak pojas zelenila
na Zemunskom Keju jos vise osakati tako sto ce se na njemu napraviti parking!
Radovi su poceli u subotu i evo kako to izgleda danas:
Tih par metara zelenila je jedino sto setaliste razdvaja od autobuske stanice
za prigradski saobracaj (autobusi 88,6xx,7xx) i prometne ulice kojom ti autobusi
prolaze zajedno sa svim ostalim saobracajem vezanim za deo Zemuna
od Glavne ulice do Dunava.
Ja razumem da postoji problem parkiranja, kao ustalom i svuda, ali setaliste
i sluzi za setnju.Pri tome parking vec postoji odmah sa druge strane te iste
ulice, na praznom delu platoa pijace. Da li je stvarno toliki problem prosetati
jos par desetina metara ako ste vec ionako krenuli u setnju?
Ili resiti problem parkiranja na bilo koji drugi nacin - sem unistavanjem
najlepseg i najvrednijeg Keja u Beogradu? On je tu vec 100 godina, kao sto
mozete da vidite na ovim slikama iz 1910:
Ovaj projekat je deo jednog naopakog pristupa potpune komercijalizacije
obala koji je parolu o silasku na reke konacno pretvorio u tuznu farsu.
Marketinski spin o jedinstvenoj "splav kulturi" Beograda ustvari krije
tuznu istinu da su obale reka najvrednije gradsko zemljiste koje je sprega tajkuna
i politicara pretvorila u instrument za licno bogacenje na racun oduzimanja
javnih povrsina. Zbog toga je prakticno citava duzina svih obala Beogradskih
reka isparcelisana i iznajmljena privatnicima.
Obican covek moze da seta i po citav kilometar a da posteno ne vidi reku od dvospratnih
i trospratnih kafana, restorana, diskoteka i citavih sportskih hala na vodi.
Morate KUPITI mesto u restoranu da bi imali vidik na reku, ili da bi uopste prisli obali.
Da je u pitanju dosledna politika a ne slucajnost, dokazuju i sledeci apsurdni primeri.
Svi normalni ljudi vec decenijama tuguju sto su silueta i duh Zemuna nepopravljivo
naruseni gradnjom 6 soltera od 22 sprata u starom delu grada, blizu reke. Medjutim to
nije nikoga sprecilo da se u plan opet unese gradnja ogromnog solitera pored bivseg
Hotela Jugoslavija, sada kockarnice, na samoj obali reke!
Ili, poznat vam je tihi i intimni deo Zemuna od restorana Saran do Siroke Staze.
U prihvacenom planu uredjenja nove obaloutvrde predvidjena je dvosmerna ulica
izmedju setalista i zgrada na obali, tamo gde je bilo ono predivno zaklonjeno setaliste
izmedju lesne zaravni i reke!
Ovo je ustvari sablon. Jedina mesta koja su odolevala divljoj komercijalizaciji su ona gde
nije bilo lakog motorizovanog pristupa onima koji su pripadnici kulture koja voli da se
svojm dzipom doveze do "vrata". Utegnute devojke u visokim stiklama nisu u stanju da bezbedno hodaju duze od 20 metara, pa je to ozbiljno ogranicenje daljoj promeni namena
obala reka i prelivanju takve kulture na one obale koje nisu "pripremljene" za njih.
To je do sada spasavalo Zemunski Kej, sumu izmedju hotela Jugoslavija i Usca, kao i nepristupacnije delove obale. Ali ne vise. Suma je vec isparcelisana, gradi se mnostvo novih splavova, a setaliste kod SIVa je uvece postalo ulica, kao sto su to obale Save vec odavno. Postavljena je i rampa sa privatnim cuvarima za kontrolu saobracaja!
Sada je ocigledno na redu i Zemunski Kej. Nebitno je sto se potpuno unistava vizuelna
izolacija setalista i prometne ulice. Sada cemo umesto zelenila kroz koje se ponekad naziru
stare zgrade gledati jedan kilometar parkiranih autobusa i automobila koje pokusavaju
da se ukljuce u saobracaj i, umesto mirisa reke, udisati sve njihove proizvode.
Ali, najzad ce biti moguce i parkirati svog mezimca na tri metra od obale reke, pa ce nasi
vrli i nekorumpirani planeri biti zadovoljni! Pa je onda sve spremno i za jos po neki
splav, vozila za dostavu robe i sve ostalo sto zatreba, zasto da ne.
na Zemunskom Keju jos vise osakati tako sto ce se na njemu napraviti parking!
Radovi su poceli u subotu i evo kako to izgleda danas:
Tih par metara zelenila je jedino sto setaliste razdvaja od autobuske stanice
za prigradski saobracaj (autobusi 88,6xx,7xx) i prometne ulice kojom ti autobusi
prolaze zajedno sa svim ostalim saobracajem vezanim za deo Zemuna
od Glavne ulice do Dunava.
Ja razumem da postoji problem parkiranja, kao ustalom i svuda, ali setaliste
i sluzi za setnju.Pri tome parking vec postoji odmah sa druge strane te iste
ulice, na praznom delu platoa pijace. Da li je stvarno toliki problem prosetati
jos par desetina metara ako ste vec ionako krenuli u setnju?
Ili resiti problem parkiranja na bilo koji drugi nacin - sem unistavanjem
najlepseg i najvrednijeg Keja u Beogradu? On je tu vec 100 godina, kao sto
mozete da vidite na ovim slikama iz 1910:
Ovaj projekat je deo jednog naopakog pristupa potpune komercijalizacije
obala koji je parolu o silasku na reke konacno pretvorio u tuznu farsu.
Marketinski spin o jedinstvenoj "splav kulturi" Beograda ustvari krije
tuznu istinu da su obale reka najvrednije gradsko zemljiste koje je sprega tajkuna
i politicara pretvorila u instrument za licno bogacenje na racun oduzimanja
javnih povrsina. Zbog toga je prakticno citava duzina svih obala Beogradskih
reka isparcelisana i iznajmljena privatnicima.
Obican covek moze da seta i po citav kilometar a da posteno ne vidi reku od dvospratnih
i trospratnih kafana, restorana, diskoteka i citavih sportskih hala na vodi.
Morate KUPITI mesto u restoranu da bi imali vidik na reku, ili da bi uopste prisli obali.
Da je u pitanju dosledna politika a ne slucajnost, dokazuju i sledeci apsurdni primeri.
Svi normalni ljudi vec decenijama tuguju sto su silueta i duh Zemuna nepopravljivo
naruseni gradnjom 6 soltera od 22 sprata u starom delu grada, blizu reke. Medjutim to
nije nikoga sprecilo da se u plan opet unese gradnja ogromnog solitera pored bivseg
Hotela Jugoslavija, sada kockarnice, na samoj obali reke!
Ili, poznat vam je tihi i intimni deo Zemuna od restorana Saran do Siroke Staze.
U prihvacenom planu uredjenja nove obaloutvrde predvidjena je dvosmerna ulica
izmedju setalista i zgrada na obali, tamo gde je bilo ono predivno zaklonjeno setaliste
izmedju lesne zaravni i reke!
Ovo je ustvari sablon. Jedina mesta koja su odolevala divljoj komercijalizaciji su ona gde
nije bilo lakog motorizovanog pristupa onima koji su pripadnici kulture koja voli da se
svojm dzipom doveze do "vrata". Utegnute devojke u visokim stiklama nisu u stanju da bezbedno hodaju duze od 20 metara, pa je to ozbiljno ogranicenje daljoj promeni namena
obala reka i prelivanju takve kulture na one obale koje nisu "pripremljene" za njih.
To je do sada spasavalo Zemunski Kej, sumu izmedju hotela Jugoslavija i Usca, kao i nepristupacnije delove obale. Ali ne vise. Suma je vec isparcelisana, gradi se mnostvo novih splavova, a setaliste kod SIVa je uvece postalo ulica, kao sto su to obale Save vec odavno. Postavljena je i rampa sa privatnim cuvarima za kontrolu saobracaja!
Sada je ocigledno na redu i Zemunski Kej. Nebitno je sto se potpuno unistava vizuelna
izolacija setalista i prometne ulice. Sada cemo umesto zelenila kroz koje se ponekad naziru
stare zgrade gledati jedan kilometar parkiranih autobusa i automobila koje pokusavaju
da se ukljuce u saobracaj i, umesto mirisa reke, udisati sve njihove proizvode.
Ali, najzad ce biti moguce i parkirati svog mezimca na tri metra od obale reke, pa ce nasi
vrli i nekorumpirani planeri biti zadovoljni! Pa je onda sve spremno i za jos po neki
splav, vozila za dostavu robe i sve ostalo sto zatreba, zasto da ne.